viernes, 2 de marzo de 2012

LA LLUNA

PROJECTE LA LLUNA
A l’assemblea llegim tots els comentaris que s’han dit sobre el tema de l’UNIVERS.
Tras llegir-los, plantejem que el primer que voliem estudiar era la LLUNA.
QUÉ SABEM DE LA LLUNA?
Hui hem començat a treballar el projecte sobre l’univers centrant-nos en la lluna.

MYREM: En ma casa tinc un “puzzle” de l’espai molt gran que fa llum. Li falten 2 peces però intentarè portar-lo a classe.

BEATRIZ: Mostra el que ha portat de sa casa. Són objectes luminosos.

LIDIA: Jo he trobat a casa coses sobre l’espai i també n’he trobat de la prehistòria que pensava no tenia res.

JORGE: Hay una legenda que és cierta: Pues que cada vez que alguien salta 50 veces, te caes en un sitio”
Comprovem que no és certa aquesta llegenda, però que sí cansa, i molt.

BEATRIZ: La lluna es veu amb un telescopi.

AINHOA ha dit que es pot viatjar a ella en coet.

LIDIA: allí viuen els marcians?

ALEJANDRO: “las nubes tapan a la luna”.

JOSE: pareix que está “cerca” però està lluny.

Tras aquesta meravellosa pluja de conceptes, ens hem proposat treballar els següents continguts sobre la lluna:
* Què és la lluna?
* Com és la lluna?
* Possible origen de la lluna.
* Fases de la lluna.
* Moviments de la lluna: Rotació i Trasl.lació.
* Tipus d’eclipsis.
* Instruments per a observar la lluna.
* Planetes del nostre sistema solar i algunes de les seues llunes.
* Astronautes importants.
* Mitjans de transport lunar.

Al llarg d’estes setmanes anirem coneixent cadascú dels contingut per a ampliar un poc més sobre els nostres coneixements sobre la lluna.
Dimarts 24 de gener
Arreplegue en un mapa conceptual les idees plasmades anteriorment, així com les curiositats e interessos sobre la Lluna.

Dijous, divendres i dilluns 26, 27 i 30 de gener
Hem estat rebrent a classe diferents llibres per a estudiar l’Univers i /o l’Espai. Concretament, presente unes fotos a on es veu el llibre en concret i l’alumne/a que l’ha portat mentres l’ensenyaba a la resta de companys dins l’assemblea.










Partirem d’aquestos llibres de consulta, contes, revistes, així com de vídeos o Dvd per a estudiar aquest projecte. Igualment farem ús de vídeos i jocs d’Internet i, al mateix temps de la pissarra digital per a vore programes i fer exercicis-jocs que jo he creat.
A continuació hem realitzat la portada que arreplega aquesta part de projecte que tracta sobre la lluna:

COM ÉS LA LLUNA?
Des de la Terra i a simple vista, la veguem a voltes de color gris, o plateada, o groga o ataronjada. En alguns contes la veguem com si fóra un formatge gruyere, brillant, lluminosa. Però, és eixe el seu color veritable?
Nostra lluna és de color gris fosc, quasi negre, perque està compost per pols i roques.
No té llum própia, sino que reflecta la llum que rebre del sol. Al respecte, col.loque les fotos de l’experiment que ferem per intentar comprendre el motiu pel que la superficie de la lluna reflecteix la llum del sol. Per aixó agafem un espill (com asi fóra la lluna) i eixim al pati per exposar-lo al sol. En les fotos no s’aprecia com a ells els molestava la llum reflectada de l’espill.




No té atmósfera ni aigua, por aixó la seua superficie no es deteriora amb el temps, a no ser per l’impacte ocasional d’algún meteorite.
Per tant, arribem a la conclusió de que sense aire ni aigua, ningú no podria viure en la lluna. Amb la qual cosa descartem que allí viuen marcians com algú va dir en les idees prévies.

La superficie de la lluna té:
* Mars como el mar Imbrium, però no tenen aigua.
* Muntanyes com la muntanya Leibnitz.
* I cráters com el cráter Bailly.
Per últim i per a plasmar estes idees, hem realitza la fitxa de treball escribint la informació apressa hui, i deixant la lluna del seu color, gris.

QUÉ ES LA LLUNA?
A través de la presentació en la PDI del programa fet per la senyo Mely, anem a anar coneixent tot el que ens havíem plantetjat per a saber un poc més sobre la lluna.

En primer lloc ens hem preguntat: què és la lluna?, és un planeta?.
Hem vist que la lluna és el satélit del nostre planeta La Terra.
Però, què és un satélit? Molts de nosaltres no sabíem que significava aixó, però la senyo Mely ens ha explicat que un satélit és un objecte que gira envoltant altre, és a dir, que fa voltes. I hi ha dos tipus: satélits naturals (com la nostra lluna) i satélits artificials (creats per l’ home) que tenen la finalitat de permetre l’observació de la geografia, l’oratge, la comunicació, entre altres funcions.

També hem vist que el primer satélit artificial que l’home va construir i enviar a l’espai en 1957 és l’ SPUTNIK I.
I un satélit molt conegut aquí és el METEOSAT (dedicat a l’oratge d’Europa), en la seua pàgina web hem pogut observar la informació que ens ofereix este satélit.

Per últim, hem realitzat la fitxa de treball a on hem de completar amb les paraules SATÈL.LIT, SPUTNIK I, METEOSAT, i pintar el dibuix.

A classe, anem a jugar al joc de Pipo i l’univers al ordinador, que tenim de la biblioteca del cole. Aquí vos deixe l’enllaç de la pàgina de Pipo, a on si vos doneu d’alta pogueu jugar a totes les col.leccions que té.
http://www.pipoclub.com/webonline/webonline.htm

FASES DE LA LLUNA
Este matí, la senyo Mely ens ha contat el conte: "Papá, por favor, consígueme la luna", de Eric Carle, editorial Kokinós, que tracta sobre una xiqueta que volia jugar amb la lluna i le demana a son pare que se l’agafe, però ha d’esperar a que es torne a fer petita.
Aquest conte l’hem vist a la PDI.
Partint d’aquest conte, hem vist com la lluna va canviant la seua grandària, color i forma. Es tracta de les fases lunars. Però, què y quáls són aquestes fases?
Les fases de la lluna són les diferents il.luminacions que presenta el nostre satél.lit durant un mes.
Segons la disposició de la Luna, la Terra i el Sol, es veu il.luminada una major o menor porció de la cara próxima de la lluna.

També veguerem vídeos sobre les fases de la lluna:
http://www.youtube.com/watch?v=XnurFts58m0&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=fVse-qD6RbU&feature=player_embedded
Tanmateix la lluna passa per diverses fases, nosaltres sól hem d’aprendre les 4 fases principals:
* Lluna nova, és quando la Lluna està entre la Terra i el Sol i per tant no la veguem.
* Lluna plena, és quan la Terra es sitúa entre el Sol i la Luna, ésta rebre els raigs del sol en la cara próxima, per tant, ese veu completa.
* Lluna minvant (decreixent), quan pareix una C. La Lluna, la Terra i el Sol formen un ángul receo, per el que es pot observar en el cel la meitat de la Lluna, en el seu període de creixement.
* Lluna creixent, quan pareix una D. Els tres cossos tornen a formar ángul recte, per la qual cosa es pot observar en el cel l’altra meitat de la cara llunar.

A continuació hem realitzat la fitxa de treball, a on haviem d’escriure el nom de les 4 fases lunars.

Amb el vocabulari que hem utilitzat estem fent-nos un llibre de consulta. Algun dia anirà de visita a casa de cadascú-na dels xiquets-es.

ELS MITJANS DE TRANSPORT ESPACIALS
Hui hem vist alguns dels mitjans de transport usats per a viatjar a l’espai i per a passejar per ella mateixa.
El coet és una nau espacial impulsada per un misil. En la missió de l’Apolo 11, el coet es deia Saturn V, en el seu interior estava el módul de mando diet Columbia, que és a on estaven els tres astronautes.
Veguerem un vídeo al respecte; el qual es pot aconseguir en la següent direcció:
http://www.youtube.com/watch?v=kFDlJrPAnCA

El módul lunar era un vehícle espacial disenyat per a l’ allunizatje durant el programa Apolo.

El rover lunar era un tot-terreny que servia per a desplazar-se per la lluna, que viatjava plegat al módul lunar.
El transbordador espacial és un coet amb un avió, que podia tornar a La Terra, com per eixemple l’Endeavour.
S’utilitza per a traslladar astronautes a una estació espacial, llanzar satél.lits, reparar telescopis espacials ...

L’estació espacial és una construcció que orbita envoltant la Terra i serveix com centre d’investigació, com per eixemple la MIR.


A continuació hem vist un vídeo sobre cóm és la vida dins d’una estació espacial: cóm fan exercici, la facilitat per a menejar-se i moure objectes pesats, assejar-se, beure aigua, dormir i menjar:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lR5ToblC0KE


febrer de 2012
ELS PRIMERS PASSOS CAP LA LLUNA
La setmana passada veguerem com l’home donà els seus primers passos cap l’espai, però ha pogut arribar a la lluna? Aquest és el que hui ens plantegem.
Tras diversos intents en la NASA, l’Apolo 11 va ser la primera misió tripul.lada que portà astronautes a trepitjar la superficie de lunar els tornà sans.
La tripulació estava formada per:
* Neil Armstrong, el comandante de la nau, que va ser el primer home en trepijar la lluna.
* Edwin Aldrin, el pilot del módul lunar.
* Y Michael Collins, el pilot de la nau.
Abans de trepijar la lluna per primera volta, Neil Armstrong va dir: "Aquest és un petit pas per a l’home, però un pas de gegant per a la humanitat".
En aquest primer allunizatje es recorda la bandera dels Estats Units i la primera emprenta que va fer al trepijar la lluna, que encara persisteix ja que en la lluna hem vist que no hi ha vent ni moviments que puguen fer-la desapareixer.

SATÈL.LIT ARTIFICIAL
Hem pensat realitzar un móbil de plástica amb diferents envassos i plàstics durant aquest projecte. Concretament, la seño Mely, ha pensat fer un un satèl.lit artificial fet per l’home per a orbitar per l’espai.







I així... és com s’ens ha quedat.





També hem realitzat en cartulina, per la vesprada, un guinyol d’astronauta per a ficar els dits.

LA CONQUESTA DE L’ESPAI
Una volta començatl'estudi de la lluna, ens hems parat a pensar si algú podria viure allí. Ja veguerem anteriorment que no podia ser perquè no hi havia aigua ni gravetat. Però, podriem viatjar per a visitar-la?
Contestem la pregunta amb un vídeo en l’ordinador sobre el primer èsser viu que va viatjar a l’espaci: la gosseta Laika, en 1957 a bord de la nau Sputnik II. Laika va morir a les poques hores degut al calor que feia dins la nau.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=NmqD0_-UTW4
També hem xarrat de Yuri Gagarin, que va ser el primer astronauta en explorar l’espai. I hem vist un vídeo sobre com es preparava en su coet per a viatjar l’espai i com va ser rebut en la Terra com un auténtic héroe.
http://www.youtube.com/watch?v=J2C1FkPz5vU&feature=player_embedded

La carrera espacial pareixia ser un món sól per a homes, fins que arribà Valentina Tereshkova, que va ser la primera dona en viatjar a l’espai. En el vídeo veguem com la preparaven per a realitzar el seu viatje.
http://www.youtube.com/watch?v=GRBYDTlovjk&feature=player_embedded

Alexei Leonov va ésser el primer astronauta en eixir de la seua nau i fer un passeig per l’ espai, el qual hem vist en el sigüent vídeo.
http://www.youtube.com/watch?v=5xjaYSLWYOc&feature=player_embedded


Aquestos personatges han sigut molt importants en la història de la conquesta de l’espai.


Març de 2012
AMB QUÈ INSTRUMENTS PODEM VEURE LA LLUNA ?
En assemblea hem estat xarrant sobre amb qué instruments podem veure la lluna més prop per a estudiar-la i observar-la millor.
Alguns han dit que amb els nostres propis ulls, però la distància és molt lluny. Necessitem alguna cosa per a que es vega de prop.
I alguns, al mirar el racó de la luna, s’han recordar del telescopi. Altres han dit que els binocles també servirien per a vore-la millor.
Per a confirmar la resposta hem consultat els llibres que tenim al racó de l’univers:
*Un radiotelescopi, que és una gran antena parabólica que arreplega i analitza les ones de ràdio que emiten els objectes espacials.
*I d’un telescopi espacial, com l’Hubble, que fa voltes envoltant la Terra arrepplegant imatges.


TIPUS D’ECLIPSIS
Hem estat veguent les diferentes fases que presenta la nostra lluna, segons la il.luminació de la Terra, el Sol y ella mateixa. Hui hem parlat sobre qué passaria si el Sol, la Lluna i la Terra es situen formant una línnia recta?
Que es produeixen ombres, de forma que la de la Terra cau sobre la Lluna o a l’inrevés. Són els dits eclipsis.

Quan la Lluna passa per darrere i es situa a l’ombra de la Terra, es produeix un Eclipsi Lunar.

A la PDI hem vist un eclipsi lunar, a on hem pogut veure com a voltes la lluna es torna de color roja.
Podem tornar a vore’l amb aquest enllaç:
http://www.youtube.com/watch?v=3_Ae-U5ZkXI&feature=player_embedded#!

Quan la Lluna passa entre la Terra i el Sol, el tapa i es produeix un Eclipsi de Sol. Algunes voltes la Lluna es posa davant del Sol, que sól oculta el centre. Aleshores l’eclipsi té forma anular, de anell.


A la PDI també hem vist un eclipsi de sol, a on aquest s’oculta completament, puguent veure l’anell.
L’ecipse de sol més llarg del segle XX podem vore’l al següent enllaç:
http://www.youtube.com/watch?v=Hft_4JW61Kg&feature=player_embedded

Si un astre arriba a ocultar totalment a l’altre, l’eclipsi és total, si no, és parcial.


TAMBÉ ALTRES PLANETES TENEN SATÈL.LITS COM LA NOSTRA LLUNA.
A modo resumit i ràpid hem presentat els planetes situats per ordre en la via làctia. D’aquesta manera, i a través de la PDI hem vist la grandària del nostre planeta Terra, la distància que aquest té respecte al Sol i la lluna.
Aprofitant aquest escenari hem anomenat les “llunes”, millor dit, els satél.lits que tenen altres planetes, amb l’ùnic objectiu de conèixer que la Terra no és nomes l’unic planeta que les té.



La conclussió que hem après és que no som els únics que tenim “lluna”, que els noms dels planetes es deuen als deus romans, i que els noms dels satèl.lits naturals ens sonen per ser cognoms o noms de coses que coneixem com per eixemple Europa (el nostre continent), Nereida (nom de xiqueta), Titán o Titania (el vaixell Titanic), entre altres.



RACÓ DE LA LLUNA
Per a crear el nostre racó de la lluna, els xiquets/es han portat a l’aula contes, llibres de consulta, llunes fetes amb paper de plata, informació amb fotos d’internet, ...
A aquest racó podran accedir per a jugar i passar un rato en la lluna.

Així és com ens ha quedat:



AVÍS IMPORTANTLa major part d’aquest material ha sigut realitzat amb ajuda d’imatges, cançons e idees adquirides a través d’internet i entesses com domini públic, per al seu ús en els nostres projectes o activitats per a l’aula. Per la qual cosa, si algú pensa que alguna cosa no deu estar aquí, que m’el faça saber per a respectar els drets d’autor. Així mateix vull donar les gràcies a tota la gent que comparte amb tos nosaltres els seus recursos e interessos. ¡GRÀCIES PER LA TEUA VISITA!

No hay comentarios:

Publicar un comentario